måndag 30 november 2009

" Shut up chicken..."



Har blivit många tankar bakåt i tiden på sistone, vet inte riktigt varför jag reflekterar över det nu, kanske för att jag är över 30, och nu officiellt betraktas som en gammtacka...då ska man ju enligt regel bli nostalgisk...iallafall så kom jag att tänka på det där uttrycket som man fick höra på min skolgård under 80-talets Fors: " Shut up chicken, påsken är över! " på dalmål såklart :) Det kunde komma lite när som helst, när man sa något som det inte hölls med om, när man sa något fånigt, när man sa något när man inte skulle och när man sa nåt...trevligt värre, ungefär som dagens " Kääääft! " ungefär som att man inte ens bevärdigas med hela frasen
" Håll käften " - Jag orkar liksom inte lägga kraft och energi på dig så därför vrålar jag bara käft utan att ens titta på dig....hahahahahha, ja det var tider det....

Eller vad sägs om dom här fraserna som också haglade friskt i korridorerna bland oskyldiga blöta vantar som hängde på tork på elementen och manickelpåsarna som hängde på krokar, redo att tas ut på rasten ( ingen vågade för övrigt sno nån annans manicklar för det var lika med elektriska stolen ) iallfall, dom här känner du väl igen:

" Hörru! är din farsa glasmästare eller? " = Stöddigt utrop när man råkade stå i vägen någonstans

" Bjuder du på handduk också? " = Detta skulle utan minsta tvivel basuneras ut på stört om man råkade stöta ut lite saliv ur munnen samtidigt som man pratade. Det fanns liksom ingen tanke på diskretion, nej för bövelen, här vrålar vi ut minsta pinsamhet på hela skolgården, gärna med megafon om det hade funnits tillgång till det.

Och sen har vi ju dom här fraserna som kanske inte förekom så ofta, men som ändå kunde sätta guldkant på vardagen ibland:

" Du blundade, hahahahahahahah! " = När man råkat blunda på fotot i skolkatalogen...som om man inte visste det redan liksom...sådär skulle man nu få se ut i ett år framöver, tills det var dags att ta kort igen och man gjorde nån ny tabbe som det minsann inte skulle blundas eller ses igenom fingrarna för

Och till sist så har vi den kära:

" Har julpyntet fastnat eller? " = Om man hade rälstandställning...vilket man hade...

Och att inte förglömma så kom ju den där rungande applåden med skadeglada flin om någon stackare tappade matbrickan i golvet i matsalen...fy fan, bara tanken på att bli utskrattad på det viset fick en ju till att krampaktigt, som om det gällde livet, hålla fast i den oranga plastbrickan med lapskojs...jag trodde för övrigt att folk hade slutat med dom där tokerierna, men nejdå, när jag och Cliff tillsammans med en vän käkade lunch i Stockholm för två veckor sedan så hände det igen, bland vuxna! Det man trodde hade förpassats långt in i en garderob...den rungande applåden och glädjetjuten över att dagens tabbe inte kom från en själv...skrämmade, inte sant?

Så nu blir jag nyfiken...vilka fraser hägrade på din skolgård?

3 kommentarer:

  1. HAHAHAHHAHAHAH! Hysteriskt roligt!
    Känner mig dock lite träffad..."KÄÄÄÄFT" känns som min replik ;P haha!
    Saknar dig som vanligt!

    SvaraRadera
  2. Från högstadiet kommer jag genast att tänka på "dä ä gubbagrönt" där gubbagrönt såklart betyder grön gubbe, alltså det är klart eller det är bara å köra.

    Och från mellanstadiet den ytterst märkliga frasen "Sure balla bacon" (med varianter som sure beda och sure babe)Här hittade jag andra varianter av samma fras från runt om i landet. http://ling-map.ling.su.se/blog/blog_ak.php?q=415

    SvaraRadera
  3. Frida: Hahahahah, jasså jag trampade på en öm punkt där, ojojojoj :) Saknar dig också babe!

    Jonas, det där var ju himla intressant sure balla bacon...lät ju himla märkligt, måste jag kolla upp, tack för den!

    SvaraRadera