fredag 12 mars 2010

Surhuve i kassan


Igår mötte jag en riktig surpuppa. Jag och Cliff skulle handla på systembolaget, och jag hjälpte till att lassa upp varorna på bandet och sen gick jag till kassarna för att börja packa medan Cliff betalade. Vad händer? Jo, surhuvudet i kassan blänger på mig under lugg och vill se leg på mig.
Jag hade inte det med mig eftersom Cliff skulle betala vinet, så snopet säger jag att jag har det hemma...

Nu börjar det dryga...surhuvudet i kassan börjar gläfsa som en hund att hon inte kan sälja till oss om jag inte visar leg. Jag menar att det var ju Cliff som handlade så jag behöver väl inte visa då? Hela kön stannar upp och kikar nyfiket på vad det är som händer. En kvinna bakom Cliff börjar nu hojta:
" Joooo, men jag ser att hon är över 20, låt dom köpa!".
Surpuppan börjar en argumentation även med denna kvinna och drar den obligatoriska ramsan
" Det är inte jag som bestämmer reglerna", bla bla...och sådär håller det på fram och tillbaks tills hon surmulet ger med sig.

Jag och Cliff var bara trevliga och tänkte att " Jaja, får vi inte köpa här så lämnar vi väl tillbaka det och går till en annan butik, så farligt är det inte", även om det är irriterande, jag menar jag är faktiskt 32 år!

Men surpuppan gör sig nu till en martyr och " har överseende " denna gång och låter oss handla, under elaka blickar. Grrrrrr! Visst, jag fattar att dom måste kolla leg om dom blir osäkra, men det var liksom 12 år sedan jag var 20 bast, så lägg av! Och nej, jag ser det inte som en komplimang...

4 kommentarer:

  1. Jag blir också skitputt på sånt där! Jag får alltid visa leg på systemet, och även när jag får för mig att köpa något nikotinhaltigt. Herregud, jag jobbar ju på gymnasiet och nej - vi ser INTE ut att vara under 20. Faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Nej eller hur! Jag fattar faktsikt inte.
    Så jävla nitiskt. När jag var liten gick jag och köpte cigg åt farsan på kiosken...nu 25 år senare så får jag visa leg för att jag går bredvid cliff på systembolaget, huvva!

    SvaraRadera
  3. Var det inte för dig som jag berättade just på bolaget om vilka regler som gäller? Att man som spritkassörska/kassör måste fråga efter leg om man inte säkert kan säga att personen i fråga är över 30 år. Men nog ser man att du är åtminstone kring 25 ;)Det hade varit en annan sak om Cliff varit 23, då hade jag stått på mig och inte släppt det. Men... Det är ju jag. :D

    /Fd spritkassörskan.

    SvaraRadera
  4. Fröken nyfiken: Ja det var mig du berättade det för, och jag är fullt medveten om att dom ska kolla folk som dom inte kan säga är över 30, men det nitiska här tycker jag är att det för det första har höjts till en sån galet hög gräns, och att det dessutom inte var jag som handlade. Fortfarande sur.

    SvaraRadera