tisdag 23 mars 2010

Vett o etikett bland gravida

Hejsvejs!
Efter en trevlig helg med fest i glada vänners lag är det nu åter igen arbetsvecka och vardagsbestyr.
Träffade på en kompis för några dagar sen och han berättade att han och hans flickvän väntar barn. Blev väldigt glad för deras skull, men jag hade faktsikt misstänkt det en längre tid. Inte för att jag sett henne med nån antydan till mage eller hört henne kräkas i min närhet, utan av den enkla anledningen att hon inte drack alkohol när dom var bjudna på fest hit för ett tag sen.

Där jag kommer ifrån, så fick man snabbt lära sig att om en kvinna avstår från att dricka på en fest så är hon antingen:

1. Fyllechaffis
2. Gravid
3. Smittad med klamydia och äter penecellin

Så med det i ryggen drog jag snabbt slutsatsen att hon var gravid. Jag och kompisen började prata om det där med vett och etikett när man får syn på en mage i vädret.
Vi kom fram till att vett och etikett försvinner ur folks medvetande när en gravid kvinna finns i närheten;

1. Folk börjar ( utan att fråga ) tafsa och klämma på den gravida kvinnans mage helt utan tillåtelse, som om hon vore ett härligt kramdjur uppställt i en affär.

2. Andra kvinnor som varit gravida börjar med stora ögon berätta sina allra värsta förlossningshistorier " åhhh, du skulle sett mig! Jag sprack från muffinsen ända upp till skulderbladen, kunde inte gå på ett halvår!" och liknande...Varför gör man så?
Det hjälper väl inte den stackars gravida kvinnan på nåt vis?
Kompisen trodde att det berodde på att kvinnor som haft jobbiga förlossningar aldrig riktigt fått prata av sig om sitt trauma och därför bara spyr ur sig sin historia så fort dom har en havande hona i krokarna.

3. Kommer med tretusen " goda råd " som paret inte bett om. Där man " hjälper " paret inför den framtida uppgiften.

Lägg ner!

7 kommentarer:

  1. Hahaha....Så sant så sant!!! =)
    När jag var gravid trodde alla sig veta vilket kön det var. Fast vi kände på oss att det var en tjej, så skulle alla motbevisa att det faktiskt kunde vara en pojk...*suckkk* ;-)
    Och vem hade rätt??? HAAAAA!

    Din blogg är så himla rolig att läsa! =)

    Kramis

    SvaraRadera
  2. Ja du ser, Verra! Där skulle folk råda er och berätta för er hur det låg till, men ni visste bäst själva! hahahahahah! Tack för dina fina ord, dom värmer! kram

    SvaraRadera
  3. eller så kan ju folk gratulera helt vanliga tjockisar och ta för givet att alla med en putande mage väntar barn. Det har jag varit med om hela 2 gånger sedan jag hoppade in i nuvarande tjockiskostym. Funderar på att köpa mig en smalkostym till sommarn, men det går lite segt med den saken ;-)

    SvaraRadera
  4. Ja fy fan!!! Grrrr! Varför fattar inte folk att dom enbart skall hålla klaffen stängd tills kvinnan själv tar upp ev graviditet?

    SvaraRadera
  5. Jaaa det har jag oxå varit med om. Pensionärerna här bredvid spred ut i somras för halva bygden att vi skulle ha en till!!!
    Öhhh...jag sa vänligen till tankten att jag bara är FEEET!
    Och gick hem och grinade typ!

    Kan inte folk ta reda på fakta innan de börjar snacka med andra!? >=/ Morr

    SvaraRadera
  6. Jag vet, det är verkligen skitirriterande. Jag förstår ärligt talat inte hur det kan vara så svårt att se skillnad på en tjockis och en gravid kvinna? Det hela blir ännu mer konstigt när man tänker på att gravida anses som vackra - medan att vara tjock anses som ett brott värt att hamna i elektriska stolen för. Uppenbarligen så går det ju inte ens att se skillnad på tjocka och gravida!

    SvaraRadera
  7. Grrr det verkligen irriterande alltså! Det är dessutom bara kvinnor som ställer en sån fråga till en annan kvinna, aldrig en man...hmmmm

    SvaraRadera